Innovatieve afvalinzameling op Foodcenter Amsterdam: samenwerken aan schone stadslogistiek

Mobiliteit | Zero Emissie Stadslogistiek: Food Center Amsterdam casus

Doelstelling

Als werkgroep hebben we twee strategische richtingen verkend om ondernemers te stimuleren na te denken over hun rol in de logistieke keten van voedsel en afval:

  1. Samenwerken op het inzamelen van afval- en retourstromen
  2. Stimuleren van oplossingen voor uitstootvrij vervoer

Beide vraagstukken zijn onderling verbonden, aangezien afval ook uitstootvrij de stad uit moet worden getransporteerd.

Focus voor de eerste fase, retourstromen op de markten, herleven pilot afvalinzameling Plein 40-45

Om concrete resultaten te behalen, gaan beginnen met de plastic retourstromen op de markt op Plein 40-45, waar de meeste behoefte bleek te liggen. In een latere fase zullen we kijken naar de fijnmazige retourleveringen van de horeca.

leveranciers en afnemers in schone, stedelijke (vers-) voedselvoorziening met gebundelde goederen, logistieke diensten en infrastructuur.

  • Het FCA ontwikkelt zich van een traditioneel groothandelscentrum naar een hub met logistieke services en samenspel van leveranciers en afnemers in schone, stedelijke (vers-) voedselvoorziening met gebundelde goederen, logistieke diensten en infrastructuur.

    Circulariteit: Retourstromen te beginnen met plastic en uit te breiden naar overig herbruikbaar materiaal uit bedrijfsafval (piepschuim, hout, kunststof, AGF en POD)
    Schone logistiek: Laadinfrastructuur, energie, voertuigen
    Servicelogistiek: O.a. meenemen van goederen voor andere leveranciers of het verzorgen van bestellingen voor ouderen in de stad

Scroll naar boven