Op 10 februari vond een rondetafelgesprek plaats over de kansen voor de brandstofcel-elektrische bus (hierna te noemen de waterstofbus) in mobiliteit en de toegevoegde waarde voor het regionale en internationale verdienpotentieel. Een waterstofbus is een zero-emissie voertuig bedoeld voor collectief vervoer van personen, dat wordt aangedreven door een brandstofcel en dat waterstof aan boord heeft waarmee emissieloos elektriciteit wordt geproduceerd voor de aandrijving.
Aan de discussie namen twintig personen deel, werkzaam bij ov-bedrijven, techniekleveranciers, regionale overheden, netbeheerder, kennisinstellingen, waterstofplatforms en onafhankelijke deskundigen. Zij brachten op persoonlijke titel kennis, ervaringen en argumenten in. Het gesprek aan tafel heeft geleid tot het gezamenlijk opstellen van dit discussiestuk. Dit stuk is bedoeld om in (de soms hevige) discussies, met feitelijke argumenten, de aanvullende rol van de waterstofbus in mobiliteit en het energiesysteem te onderbouwen. We gaan op zoek naar de brede maatschappelijke kansen die de waterstoftechnologie biedt, zodat we samen de toekomst van voldoende, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer kunnen bestendigen én de waterstofeconomie een boost kunnen geven. Daarbij is onze insteek de waterstofbus naast de elektrische bus te positioneren. Verder trachten we te laten zien, dat je voor een goede inschatting van de kosten versus de baten niet alleen naar TCO moet kijken, maar ook naar de systeemkosten/maatschappelijke kosten. Daarmee komt de waterstofbus in een ander daglicht te staan.





