Timing van de Nederlandse subsidieregelingen sluit niet aan op Eurpese eisen

Door de timing van de regelingen loopt de investering van ondernemers in waterstoftankstations op de toegekende projecten vanuit huidige CEF-subsidie regeling 2 gevaar.

Wat is het probleem? 

Aanbod tankinfrastructuur loopt te ver voor op de vraag: De eis van de huidige CEF-subsidieregeling (ronde 1) is dat de gegunde waterstoftankstations voor 31-12-2023 gereed moeten zijn. De afzetmarkt stokt nu zeer waarschijnlijk omdat klanten wachten met de aanschaf van de waterstofvoertuigen tot de in november 2022 aangekondigde nationale IenW subsidieregeling voor waterstofvoertuigen loskomt. De IenW regeling zorgt er voor dat pas in 2028 meer afzet aan de tank te verwachten valt. Het proces doorloopt gemiddeld 6 jaar (1 jaar subsidie uitgifte, 2 jaar toekenning en bouw, 3 jaar gekoppelde voertuigen) en moet daarna nog tot uitvoering gebracht worden. Doordat klanten nu niet tot aanschaf van voertuigen overgaan, zal de eerste 6 jaren vanaf nu er geen substantiële hoeveelheid afzet vanuit voertuigen voor de huidige of binnenkort te bouwen waterstofstations bijkomen. Dat kan de ondernemers die nu of binnenkort hun station openen hard raken.

      • Ondernemers dreigen af te haken van wege verwachte verlieskosten en de transitie vertraagd. Mocht bovenstaande het geval zijn, en er geen verlening van het subsidietraject mogelijk is, dan neigt ondernemers er toe de CEF-subsidie uit de eerste ronde te laten schieten. Dit ondanks de bij hen neergelegde druk vanuit Europa om de stations te realiseren.

      Scroll naar boven